PEJ zawarły umowę na budowę drogi technicznej do MOLF
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały umowę z firmą Budimex SA na projekt drogi technicznej do konstrukcji morskiej MOLF (skrót z j. ang.: Marine Off-Loading Facility) – konstrukcji do morskiego transportu elementów elektrowni jądrowej. Droga zostanie oddana do użytku pod koniec 2026 roku, około dwa lata przed planowanym terminem wylania pierwszego betonu jądrowego elektrowni Lubiatowo-Kopalino.
W pierwszej fazie użytkowania dostęp do drogi technicznej do MOLF będzie ograniczony, ponieważ będzie służyła do transportowania ładunków wielkogabarytowych na teren budowy elektrowni. Po jej wybudowaniu droga może zostać przekwalifikowana na ogólnodostępną.
– Budowa tej drogi to jedno z bardzo wielu naszych działań przygotowawczych do budowy elektrowni. Takie ładunki ponadnormatywne jak wytwornica pary, zbiornik ciśnieniowy czy inne części modułowe dotrą do Polski morzem, a zakontraktowana przez nas właśnie droga techniczna będzie ostatnim odcinkiem ich trasy na plac budowy. To rozwiązanie pozwoli nam odciążyć lokalne i regionalne drogi – wyjaśnił prezes PEJ Leszek Juchniewicz.
Łącząca MOLF z placem budowy choczewskiej elektrowni niemal kilometrowa droga techniczna będzie posiadała jezdnię o szerokości 15 metrów. Wzdłuż drogi powstaną dodatkowe jedno-metrowe pobocza betonowe oraz pobocza z kruszywa. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z wymogami środowiskowymi.
– Budowa drogi technicznej do nowo projektowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo to dla nas istotne przedsięwzięcie, które wpisuje się w strategię wspierania rozwoju infrastruktury energetycznej w Polsce. Realizacja tej inwestycji nie tylko umożliwi sprawną obsługę logistyczną budowy elektrowni, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tak ważnym projekcie, który wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
Zgodnie z umową, Budimex uzyska w ciągu roku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzję lokalizacyjną. Dokumentacja projektowa dla drogi technicznej będzie gotowa w pierwszym kwartale 2026 roku, a po skorzystaniu z prawa opcji wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane, które zaplanowano do końca 2026 roku.
W sierpniu tego roku Urząd Morski w Gdyni zawarł umowę na zaprojektowanie MOLF z konsorcjum spółek WUPROHYD i INGEO – podjęta obecnie współpraca PEJ z Budimexem jest kolejnym elementem przygotowań do włączenia drogi morskiej w proces budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!