Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – podpisano kolejną ważną umowę
We wtorek, 27 sierpnia br. w obecności Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury oraz Arkadiusza Marchewki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury została podpisana umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.
Inwestorem budowy pirsu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o.
- Dzisiaj mamy niezwykle ważny moment w historii budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Została podpisana umowa na zaprojektowanie pirsu, który jest niezbędny dla jej budowy. To inwestycja strategiczna, niezwykle ważna z punktu widzenia przyszłości naszego państwa, stabilności energetycznej, bezpieczeństwa i klimatu. Wraz z naszymi instytucjami przygotowujemy się do tego wydarzenia i równolegle prowadzimy intensywne prace w obszarze infrastruktury morskiej, kolejowej i drogowej. Kilka tygodni temu ogłoszony został przetarg drogowy, dzisiaj podpisanie umowy na realizację dokumentacji pirsu rozładunkowego, a za chwilę kolejne etapy w zakresie infrastruktury kolejowej. Wszystko to spina się w jedną całość, ponieważ to jest praca zespołowa. Ministerstwo Infrastruktury ma zapewnić taki dostęp do terenu, w którym będą wykonywane prace, aby ta budowa mogła jak najszybciej zostać zrealizowana - powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Zakres podpisanej umowy obejmuje projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. W jej ramach wykonawca przeprowadzi również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym wcześniej projektem Robót Geologicznych.
- Ta umowa to kolejny puzzel w całym wielkim obrazie, jakim jest pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Cała inwestycja to bezpieczeństwo energetyczne kraju. Zostanie wybudowany kilometrowy pirs z drogą techniczną właśnie po to, aby umożliwić dostawę największych elementów elektrowni jądrowej. Jest to niezwykle istotne, ponieważ właśnie drogą morską przypłynie w trakcie budowy ponad 200 kluczowych elementów konstrukcyjnych. Ta inwestycja pokazuje również, jak ważną rolę odgrywa w naszej gospodarce transport morski i jak ważne są działania rozwijające gospodarkę morską – stwierdził Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Podpisanie umowy z Wykonawcą dokumentacji projektowej, w tym koncepcji realizacyjnej wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF było możliwe po zakończeniu całej procedury zamówień publicznych. W jej toku wykonawcą projektu zostało Konsorcjum w składzie: Lider - WUPROHYD Sp. z o .o i Członek konsorcjum – INGEO Sp. z o. o.
- Bardzo się cieszę, ze dotarliśmy do tego momentu. Jest to pierwsza umowa ściśle związana z budową elektrowni. Na podstawie naszych wcześniejszych, dobrych doświadczeń z wybranym wykonawcą, liczymy, że praca będzie szła sprawnie i że w 2028 roku, tak jak to wynika z harmonogramu, oddamy pirs do eksploatacji. Wtedy będzie już on stricte służył kluczowej działalności Polskich Elektrowni Jądrowych. Obszar inwestycji jest dość specyficzny, wymagającym wielu nakładów, stąd tak dużą rolę odgrywa pirs, który budujemy. Odciąży on w znaczny sposób infrastrukturę lądową – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wymogi środowiska morskiego, konstrukcja będzie musiała spełniać odpowiednie wymagania materiałowe (określona liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.). Określony zostanie również jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania.
Umowa zawarta we wtorek obejmuje również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem Robót Geologicznych.
Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne.
Zgodnie z założeniami harmonogramu, oddanie konstrukcji do użytku planuje się w 2028 roku.
W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.
- Ta inwestycja ma znaczenie kluczowe, przede wszystkim odciąży lokalną infrastrukturę lądową. Każda, nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a dzisiaj podpisana umowa właśnie takim krokiem jest – powiedział obecny przy podpisaniu umowy Leszek Juchniewicz, Prezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych.
W ramach działań, zmierzających do budowy pirsu rozładunkowego, Urząd Morski w Gdyni w kwietniu br. roku podpisał również umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Raport opracowywany jest w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami. Aktualnie kontynuowane są inwentaryzacje przyrodnicze w obszarze lądowym inwestycji. Zakończono już badania zmieraczka plażowego oraz badania podwodne fitobentosu. Poziom zaawansowania prac nad opracowaniem raportu wynosi powyżej 50% .
Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!