Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Środa, 19 czerwca 2024
Imieniny: Gerwazy, Protazy, Julianna
pochmurno
13°C

Mobilna metropolia - konsultacje społeczne

Ocena 0/5
Wspólnie stwórzmy Mobilną Metropolię

Jak sprawnie przemieszczać się po Metropolii? Co zrobić by codzienne podróże były szybsze, komfortowe, ale też przyjazne środowisku? Masz pomysł jak usprawnić transport? Weź udział w konsultacjach społecznych. Rusza drugi etap spotkań prowadzonych w ramach prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności (SUMP), który obejmie cały Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). 

Od 6 do 24 marca  2023 r. odbędzie się dziewięć spotkań konsultacyjnych. Każdy może wziąć udział, bez konieczności wcześniejszego zapisywania się. Spotkania będą obywać się on-line.

Spotkanie on-line dla mieszkańców powiatu powiatu puckiego odbędzie się 24 marca na platformie Teams >>> DOŁĄCZ

Dokładny harmonogram wraz z linkami oraz dodatkowymi informacjami o projekcie dostępny jest >>> tutaj .

SUMP dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

SUMP dla metropolii jest realizowany przy współpracy 51 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk położony jest na zaangażowanie mieszkańców jako przyszłych i obecnych uczestników ruchu. Na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot SUMP jest przygotowywany przez konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Co to jest SUMP?

Głównymi celami SUMP są: redukcja szkodliwych emisji, jakie są powodowane przez transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego. Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdziemy informacje, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan łączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta. Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia. Głównym celem wdrożenia planu jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców OMGGS. Szerzej o założeniach SUMP pisano w artykule Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności

Jakie proponujemy rozwiązania?

Głównym wyzwaniem dla liczącego niemal 60 gmin i miast obszaru jest integracja transportu. Jej brak prowadzi do sytuacji, w której w ramach OMGGS usługi przewozowe organizuje wielu przewoźników. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) oferuje częściową integrację taryf, jednak możliwości płynące ze współpracy gmin w zakresie organizacji połączeń mogłyby być znacznie szersze. Wyzwaniem staje się także rosnący koszt i malejąca dostępność połączeń międzygminnych. W efekcie rośnie ryzyko mniejszej liczby pasażerów transportu zbiorowego oraz rośnie ruch samochodowy, a wraz z nim korki i problemy z parkowaniem. Na tym etapie rozpatrywane są różne możliwości działań.  

Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS pokazuje, że dziennie wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych i poprawa połączeń na tych kierunkach powinna być celem zmian wdrażanych w ramach planu. Jedną z możliwych propozycji jest przeorganizowanie połączeń na terenie metropolii w ramach wspólnego finansowania przewozów przez gminy i Samorząd Województwa Pomorskiego. Przekierowanie środków na najbardziej kluczowe połączenia kolejowe i autobusowe, tzw. „linie metropolitalne”, pomogłoby w spięciu najbardziej newralgicznych kierunków transportowych w OMGGSie, poprawę częstotliwości i dostępu usług. Przykładem działania mogłoby być współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych z perspektywy metropolii.

Przeorganizowanie połączeń wymagałoby rozpoczęcia rozmów o zacieśnieniu współpracy gmin w ramach organizacji transportu i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania i biletowania przewozów. Jednym z pomysłów proponowanych w SUMPie jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić. Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS.

Z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem. W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe. Polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy będzie równie ważnym tematem spotkań.

Zapraszamy na spotkania i czekamy na udział mieszkańców

Wszystkich mieszkańców zapraszamy do zgłaszania swoich uwag w trakcie spotkań. Harmonogram konsultacji wraz z linkami do spotkań dostępny jest >>> tutaj. Tych którzy nie mogą wziąć w nich udziału, zapraszamy do zapoznania się nagraniami ze spotkań oraz prezentacją, które będą dostępne na stronie https://www.metropoliagdansk.pl/sump .  

Uwagi i komentarze w terminie 6-26 marca 2023 można składać również mailem, a także tradycyjną pocztą na adres: 

Adres email:  maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl
Adres korespondencyjny: OMGGS ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk

Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

źródło: OMGGS

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.